Followers

Sunday, January 24, 2010

sedey...

tadik siang baru tingat baju skolah bebudak tinggal kat umah hanny. aku pun alar kelam kabut gak, terus gerak g umah hanny sbb nk amik baju skolah. smpi kt umah dye, aku nengok die pakai baju kurung. aku hengat dia nk g kenduri. rupanya die baru lek dari melawat org meninggal. jiran die. arwh wak menah. yg sedey dari cite hanny, wpun arwah ada 9 org anak, tp tak dek sorang pun sudi nk jg die. tinggallah arwah tuh sorang2. nasib bek jiran2 sekeliling masih mengamalkan sikap jiran prihatin bukan bz body ek. so, neighbours tuh lar yg bergilir2 menjaga arwah. hanny pun termasuk dalam golongan neighbour tuh jugak. sian kan? dalam zaman skang neh, berapa ramai anak yg kita lahir dan didik pun, belum tentu ada sorang pun yg mampu menjaga kite. byk sgt dah aku tengok kes2 cam neh. pelik kan? mcm mn ada org yg sanggup berperasaan cam tuh? mintak2 lar aku di jauhkan dari sikap tidak terpuji itu. amin. aku mmg cukup sensitip klu bab mengabaikan parents neh. aku mmg sedey. aku bole menitik airmata klu dengar kes2 cam ne. sbb aku rasa dorang neh sume dh ilang pasaan perikemanusiaan. smoga dorang sume akan menerima petunjuk dan hidayah Allah s.a.w. pulak tuh hanny ckp, bile org tua tuh dh meninggal, pandai plak dorang sume menangis2 kat kubur. meratap hiba. nape lar masa hayat org tua tuh, di abaikan. sian dia. sisa2 tua di harungi sorang diri. anak2 sume bagus2. cucu2 pun dh besar2. tapi di hujung hayatnya masih membuat kuih jualan untuk mencari sesuap nasi untuk diri sendiri... Ya Allah...kenapalah tegar nya hati anak2 buat kat ibu dorang cam tuh? apalah salah dn dosa orang tua itu sehingga begitu skali balasan yg diterima daripada anak2nya? walau apapun salah dan dosa, mereka adalah org yg bertanggungjawab menjadikan diri kita seperti hari ini. tanpa mereka..siapalah kita hari ini?

aku mengaku, masa muda belia dulu, aku pun sering bertegang urat ngan parents. ye ar...jiwa muda. semua benda nk cuba. bile kene tegur mula lar tarik muka. meninggi suara menegakkan benang yg basah. tp bile dh semakin dewasa, malah sudah dikurniakan dengan 2 org cahayamata plak, aku rase kesal dgn pe yg dh aku wat kat dorang dulu. sbb bile aku jaga anak sendiri, tengok dorang membesar, belai dorang dgn penh kasih syg smpi nyamuk gigit pun, rase cam nk bunuh sume nyamuk yg ada kat dunia neh. aku baru sedar, cam neh lar sygnye mak dan arwah abah pd aku. sejak itu, aku berjanji pd diri aku, aku tak kan menyakitkan hati kedua org tuaku. tp aku rasa sedey gak, sbb aku x dpt berbakti sepenuhnya pd arwah abah. namun, aku bersyukur kerana aku smpt berbakti kepadanya sepanjang dia sakit sehingga kehujung nyawanya. aku hrap dia akan memaafkan segala dosa yg penah aku lakukan selama neh pada die. skrg aku akan cube berbakti sepenuhnya pada mak. biar apapun yg terjadi, aku tidak akan sekali2 meninggalkan mak. mmg aku tidak serumah dengannya, tapi aku berjanji selagi hayatnya ada, aku tak kan pindah jauh daripadanya. biarlah aku duduk berhampiran dengannya. dah lar adik beradik yg lain jauh darinya, biarlah aku beralah. nasib bek gak lar hubby aku pun jenis tak kisah...

pada anak2 yg masih ada parents, amiklar peluang neh untuk mencurahkan seluruh kasih syg dn bakti kepada mereka. sbb bile mereka ataupun kita sendiri sudah terpejam mata, kita tak kan punye lg peluang ini. sayangilah ibubapa korang selagi korang mampu untuk menyayanginya.... mak... saya syg mak... al fatihah untuk arwah abah, jahari b ismail... amin...


3 comments:

  1. sedihnye...ramai anak ingtkan bile dh tua dptlah jaga...rupenye tak kan...

    ReplyDelete
  2. eeeeee sedihnyer...jgnlh kita jadi mcm tuekan...

    ReplyDelete