Followers

Saturday, April 16, 2011

Kalau korang la....?

salam ari sabtu, pg ni hujan mencurah2 membasahi bumi. aku pasti ramai yg tarik selimut n smbung tido. malklum ler.. bkn senang nk dpt cuace cam nie di hari cuti plak tu.. huh...mmg menyamankan... tp aku still cam besa gak. bgun solat subuh.. n terus wat keje2 umah yg dh seminggu terabai. maklum lar.. aku n en hb mmg bz dbl trble skang neh.. en hb tgh byk projek yg masyukkk... smpi terpaksa amik 2,3 org part time staff.. ye lar mane nk menang tangan klu takat 3 org jek wat keje. aku plak... seperti yg aku tulis dlm entri aku yg lepas.. keje aku pun mmg bz sgt. smpikt umah pun kene bwk blik keje. x ckup mase nk siapkan kat opis. tu yg smpi umh pun terbengkalai. tp semenjak dua nie, kiteorang byk tido n lepak kt bengkel. bkn pe, sbb besi mmg tgh byk n mahal2. en hb risau klu dicuri or ape2 lar yg sewaktu dengannyer.... melalut pnjang sgt. okeh..go tu de stori... aku ade sorang sahabat. skang adik ipar die sedang bertarung untuk melahirkan bb kedua dorang. mmg mencabar. dh masuk spital 3 ari lepas. dan dh 3 kali kene induce. tp still blum ade jln tuk bb kuar. mmg sadis n menakutkan dgr kisah adik ipar sahabat nie yg aku namakan sbg lia. dh lar keadaan die sgt genting. yg lg syahdunyer... si suami lia nie, bole melepak kt umah smbil menjaga anak sulung mereka. aku paham, ssh ade anak lain klu is3 nk bersalin. yg aku heran tu, bukannye tak dek adik beradik lain yg bole tolong tgk2kan anak dorang tu. n d best part is, bile org tny ko x g visit bini ko ker? die dgn slumbernye menjawab, alar.. aku tunggu die kol. klu die kol kate dh slmt bersalin, br lar aku pegi... ish ish... itu klu die kol kate dh slmt bersalin. klu die kol kate die dh meninggal dunia??? cam ne???? x pk ke weh??? mase nk sedap bersama2. tp bile die tgh bertarung nyawa untuk melahirkan zuriat ko sendiri.. ko suh die sorang2 menghadapinye.. ape punye jantan da.... haku mmg hangin ngan org cam nie... amboi... telebey emosi plak... bkn pe.. cube korang??? ape yg korang rase??? mesti berperasaan yg same ngan aku, kan? ish ish.. x mo lar mengate org sgt. bukan pe, takut terkena batang idung sendiri... erm... kite pun x paham masalah org kan? mgkin die ade sebab tertentu buat cam tu. tp aku mmg tak leh trime ape pun alasannya. sbb pada aku, sorang wanita yg ingin melahirkan anak, adalah seolah2 die sedang berperang. nyawanya dihujung tanduk. samada die berjaya dalam peperangan itu, atau die akan kecundang. sayangilah isteri anda. mgkin setelah ketiadaanya, kite mudah mencari pengganti lain. tp adakah die akan same dgn yg terdahulu? dan jugak, mampukah isteri baru itu memikul tanggungjawab sbg ibu kepada anak2 kite? sedari kecil kite dimomokkan dgn kisah ibu tiri yg garang2 dan kejam macam mak cinderella or bawang merah. wpun kite tahu, di zaman moden nie, manusia smakin bijak dan berakal. namun tidak dinafikan, kasih syg yg diberikan oleh stepmom nie x akan mampu menyaingi atau melebihi kasih sayang ibu kandung yg mengandung dan melahirkan kita kedunia ini. sedarlah wahai para suami... pengorbanan seorang isteri itu tidak mampu dibalas walau dgn jutaan ringgit malaysia... pada suami si lia tadi.. aku harap die berfikir lar sewajar2nya.... jgn jadikan anak sulung sbg alasan sdgkan ramai lg adik badik yg bole tolong menjagakan anak nyer tu... erm..ntah ler.. smoga kite dijauhi dr sikap2 sedemikian.. amin

No comments:

Post a Comment