Followers

Tuesday, August 30, 2011

Raya! Raya! Raya! vs makan! makan! makan!

salam,

hari ini syawal tiba lagi.. sonok! sedey! sayu! sume rase bercampur jadi satu. same gak macam makanan yang ada dalam perut aku nie. bagai nak pecah segala urat perut. mane tak nye, selagi ade ruang bole sumbat, memang tak lepas peluang nak rase pelbagai juadah yang dihidang. dari celik je mata, makan! makan! makan! oh....penatnye mulut ngan segala usus perut. ari ni dorang keje overtimmeeee....

jadual aku sangat pack. pagi2 bangun, terus iron baju aku, anak2 dan asben. banyak juge.. siap iron baju, panaskan segala lauk rendang yang dh siap ku tapaw dari umah mak semalam. prepare makanan tuk asben yang nak g solat raya. asben blik solat, kiteorang kuar dari umah. g bank, isi minyak n coci kete (smlm nk coci, sume car wash full). setel sume keje, baru ler singgah beraya umah pertama yang paling wajib, umah omak ler... nangis2, peluk cium mak.. cium tangan asben...kiteorang pun gerak menuju ke sg besar (kg omak + adib badik aku pun ade 2 org yg stay kt situ). sblm tu, mak, kak long n bibik mak singgah beraya umah aku plak. aku pun idangkan se ala kadarnya.. pasal aku x de preparation lgsung pun... sbb aku tau, minggu nie aku memang fully book. kuar dari umah aku, kiteorang gerak ke kubur dulu. kat sini. sayu memang tak hengat lar... dah 3 kali raya tanpa arwah abah. tapi sayunya masih menusuk ke tangkai hati...aduhhhh....pedihnye perasaan ini. tapi aku cube kuatkan semangat. kebetulan jumpa sahabat yang sama2 menziarahi pusara kedua arwah ibubapanya. aku pujuk hati, aku baru kehilangan seorang. dia lagi sedey.. dua2 dah tak ada.. sabarlah sahabat dengan segala ujian..

setelah menziarahi pusara arwah abah dan pak long, kami terus go back to kampung sg besar... perghhh....rata2 jalan memang jam. nasib bek kami memang xpert bab jalan2 tikus nie. so, cilok2 ler. malas nak tempuh jam, tp jalan ni jauh sket dari jalan biase. x kisah, janji x mo tempuh jem nenas tu.. smpi umah sg besar, kiteroang gegar umah kak cik (kakak ke3). sbb aku taw, die nie rajin masak nasik. mesti umah dia ade nasik wpun dihari raya. memang tepat seperti dijangka, kiteorang menjamu selera makan nasik tengahari dengan sup gear box sedap, rendang daging sedap, ikan kembong goreng sedap dan juga sambal kicap. sedapnyer lar... setel sesi abiskan beras umah kak cik, kiteorang gegar plak umah adik arwah abah (macik haku ler).. dekat je ngan umah kak cik. kononnye dah janji ngan perot, x mo makan lg. nak kasik die rest kejap. tp mulut ni membantah. die kate, ala...rase lar sket. dr sket, smpi sepinggan. nasib bek x abes seperiuk... huh! memang melayu mudah lupe. kuar dari umah mak cik, singgah plak umah mak usu (adik mak). oh...tidak!!! aku memang takot singgah umah mak usu. sebab aku taw die nie memang masak sedap2. perot mmg dh surrender. tp ku pujuk2, ku kate...ala setahun sekali je... dan ku sumbat juga wpun perut dah kibar bendera putih. lepas solat asar kt umah mak usu, (y sebetulnya dah kul 6 pun) baru ler kiteorang bergerak ke destinasi terakhir untuk ari ini, iaitu umah kak ngah. mak n kak long akan lepak umah kak ngah malam ni. cuma kami anak banak jek yang akan blik, sbb sok pagi terpaksa travel ke pahang plak. adil dan saksama kan...lepas maghrib, dan makan malam (makan lagi..huhuhu) kiteorang pun cargas balik ke kundang.... oh....kesiannye encik perut. x pe... x pe... nnti aku bagi bonus erk???

skang dh jam 9.50 malam. aku masih dalam perjalanan. sikembar dah tertido kepenatan. dorang hepi sangat ari ni. mane taknye, bukan je dapat collect duit raye.. tp dapat jumpe sepupu sepapat, itu yang lebey utama.. smpi kiteorang pun dorang x hirau... oh...kembar... swit lar korang ari ni ngan baju kurung tu... mama luv uols very the sangat...

okeh la uols... kite smbung stori mori kite tuk aktiviti di raya ke2 esok plak yer...
as salam....

No comments:

Post a Comment